Röjar-Ralf kraschar internet – en film för hela familjen

För precis sex år sedan blev vi bekanta med Röjar-Ralf och prinsessan Vanilja von Sockertopp, som nu är tillbaka för att göra intrång i självaste internet eller rättare sagt Wifi. För internet har kommit till spelhallen där de bor och det kommer till nytta när ratten till Vaniljas spel går sönder. Det finns bara en reserv ratt kvar och den finns till försäljning på E-bay, så Röjar-Ralf och Vanilja måste tillsammans ge sig in i internet för att leta reda på den. Men de ger sig in i något helt nytt som kommer att förändra deras trygga vardag och skapa nya drömmar.

Det är en självklarhet att man som publik vid en uppföljare alltid jämför med den tidigare filmen. Det positiva här är att man inte blir besviken. Givetvis är tempot ett helt annat när de lämnar sin trygga spelhall för att ge sig in i ett färgsprakande internet. Men ”Röjar-Ralf kraschar internet” lyckas med det som andra filmer har misslyckats med tidigare, nämligen att göra internet verkligt och en värld att kunna känna igen sig i och skratta åt.

Manuset är genomtänkt och skämten om wifi går som en röd tråd genom filmen, som tar upp både det positiva men också det negativa med internet. Relationen mellan Röjar-Ralf och Vanilja är som bäst inledningsvis för att sedan ifrågasättas, men det är också meningen att deras vänskap ska svikta för att skapa spänning. Nya karaktärer avlöser varandra men de absolut bästa är alla prinsessorna från Disneys alla filmer. Även här är skämten om tecknade prinsessor ett flertal och riktigt roliga. Filmen är anpassad för hela familjen och med ett manus med en undermening för oss vuxna, kring hur wifi påverkar oss människor. Slutet är givetvis förankrat i verkligheten att internet är här för att stanna och det ger en försmak till att Röjar-Ralfs värld i spelhallen snart är ett minne plåt.