Recension: Ingenting och Allting

Maddy är en smart och nyfiken 18 årig tjej. Hon älskar att läsa böcker och skriver sedan recensioner om dem i datorn. Hon tränar, pluggar, ser filmer och andra normala saker som en ung tjej gör förutom en sak. Hon har inte varit utanför sitt hus på 17 år. Maddy lider nämligen av en ovanlig immunsjukdom som gör att hon är allergisk mot nästan allt. Om hon går utomhus så dör hon. Hennes dagsrutiner är noggranna och endast två besökare utöver hennes mamma är de enda personer hon träffar. Hennes kläder strålas varje dag. Det är strikta tvätt och spritrengöringsrutiner av händer innan man kommer in i huset. Osv. En sköterska som jobbat där sedan Maddy var liten och hennes dotter som är i samma ålder som Maddy är hennes två bästa vänner. En dag flyttar en ny familj in i grannhuset och Maddy upptäcker deras son Olly genom fönstret. Deras blickar möts och ett stort intresse dyker upp mellan dessa två. Genom varsitt fönster tittar de på varandra och kommunicerar via sms och chatt. En stark kärlek blossar upp mellan dem och när Olly får lära sig mer om Maddy och hennes sjukdom får han också veta att hennes största önskan är att få se havet i verkligheten. Att kunna doppa fötterna och känna det svala vattnet mellan tårna. Att bara ligga och flyta på vattenytan och att lära sig simma. En dag bestämmer sig Maddy för att gå emot allt hon lärt sig under sitt liv och går ut på ett äventyr tillsammans med Olly. Ett äventyr som kommer att förändra allt.

Detta är en varm och underbar film som berör. Den ger både glädje och tårar. Kampen om att övervinna sina rädslor och lära sig förlåta tunga svek. En film med mycket känsla. Bra skådespelare som visar en trovärdig rollkaraktär och lysande prestationer. En film som väcker dina tankar och känslor. Rekommenderar verkligen att se den.

/Jeanette