Recension: Glass

Shyamalan har nu gett ut den tredje filmen i en triologi efter 19 år från första filmen. Här nystas Unbreakable och Split samman och Glass tar vid där Split slutar. En sammanstrålning med alla tre
karaktärerna Mr.Glass, The Beast och David Dunn som spelas av Bruce Willis i denna spännande film som man bara älskar om man gillade de första två filmerna.

David Dunn har jagat efter The Beast sedan första bortföringen som vi fick se i Split för att försöka sätta dit honom och hindra honom från att tillfångata fler flickor och röjer samtidigt andra skurkar ur vägen eftersom han tror att han är oförstörbar. Efter en upptäckt av gömstället där The Beast har gömt några flickor blir de båda tillfånga tagna och hamnar på samma anstalt som Mr. Glass.

En psykolog som spelas av Sarah Paulsson från bla. American Horror Story gör en lysande roll och ska analysera dessa tre karaktärer genom deras olika beteenden och personligheter. Här träffas nu alla tre ansikte mot ansikte i samma rum där alla har ett gemensamt band till varandra . Samtidigt som psykologen försöker utreda dessa tre och vill få dem att förstå att de bara är vanliga människor med hallucinationer och utför märkliga tester på deras beteenden så har de själva egna planer i verksamhet. Var och en med sin egen agenda.

Filmen är bra gjord och som vanligt med Shyamalans filmer kommer de med en liten tvist i slutet. Jag hoppas att de fortsätter spinna på detta och gör en fjärde film då jag så gärna skulle vilja få följa vidare detta genialiska mästerverk som nu satts igång. James Macavoy gör återigen en fantastisk roll som Kevin Wendell Crumb och alla andra 27 personligheter. Han borde ha blivit Oscarsnominerad för denna roll.

Vi får även återse Casey från Split och sonen till David från Unbreakable är åter i rollen som Joseph. Tycker det är stålande att lyckas få med samma rollista efter så många år vilket också gör filmen så otroligt bra för du känner igen alla från de förra filmerna.

Har du sett Unbreakable och Split och tyckte om dessa filmer ska du se denna. Helt klart den bästa av de alla enligt min uppfattning.

/Jeanette Sundström