Nötknäpparen – en lätt nöt att knäppa

Clara är en klyftig flicka som nyligen har förlorat sin mamma. I sin sorg gömmer hon sig på vinden där hon leker och lagar mekaniska saker. Det är första julen för familjen utan modern men hon har tänkt på sina tre barn innan hon dog, så pappan kan dela ut en julklapp till de var. Clara får ett gyllene ägg, men för att kunna öppna det, så krävs det en nykeln som inte ingår i paketet.

Clara får nu börja letandet efter var nykeln kan finnas, för att få reda på vad ägget döljer för hemlighet. Nyckeln leder henne till en helt ny magisk värld där hennes mamma en gång var drottning. En värld byggd på ett barns fantasier, som har fått komma till liv. Precis som i alla sagor, finns det en ond och en god sida, men det kan visa sig vara klurigt att förstå vilken som är vilken.

Richard E. Grant, Eugenio Derbez, Keira Knightley, och Mackenzie Foy i Nötknäpparen och de fyra världarna.

Skulle önska att jag var mer imponerad, eftersom det är vår svenska regissör Lasse Hallström som har gjort filmen. Men det är Lasse Hallström tempo igenom hela filmen, utan några överraskningar. Berättelsen är enkel, varken läskig eller speciellt spännande. Utan det är fotot, färgerna, miljöerna och kostymerna som lockar intresset hos publiken. Allt levereras i ett väldigt snyggt omslag precis som en saga bör vara. Det som saknas är dramatiken och spänningen. Nötknäpparen är en film för barn men samtidigt är åldersgränsen satt till 11 år, eftersom den ändå innehåller figurer som kan vara svårtolkad för de mindre. Men den passar absolut för alla från 8 år och uppåt som kan få en mamma eller pappa stund på bio.

Helen Mirren i Nötknäpparen och de fyra världarna.