Mortal Engines – en film som rullar på spänning

Ett sextiominuterskrig har för ett tusentals år sedan totalförstört jorden och kvarlevande människor har tagit sin tillflykt till städer på hjul som är i ständig rörelse för att undkomma allt och alla samt ständigt leta nya resurser. Men det har även byggts monsterstäder som jagar mindre städer, sväljer de hela och tar deras tillgångar. På en sådan monsterstad vid namn London är Tom uppvuxen på. Han hade en dröm om att bli flygare, men när hans föräldrar dog blev han historiker istället. Hans stora intresse är att studera föremål från början av 2000-talet på Londons museum, allt från brödrostar till mobiltelefoner. Han vill gärna imponera på stadens chefshistoriker Thaddeus Valentine med sina kunskaper.

Men så en dag när London precis har svalt en stad och man letar efter fynd bland människorna ombord och dess resurser, ser Tom hur en kvinna angriper Valentine med en kniv. Tom går i mellan och tar upp jakten efter kvinnan som Hester Shaw. Men Hester kommer undan, hoppar av monsterstaden London i farten med livet som insatts, allt för att inte bli fasttagen. Hester hinner så ett tvivel hos Tom att Valentine är inte den omtänksamma mannen han försöker utge sig för att vara. Det visar sig Hester har rätt, för någon tacksamhet över sitt hjältemodiga ingripande får han inte från Valentine. Tvärtom puttar Valentine av Tom från London när han förstår att Tom har fått hemlig information av Hester som absolut inte får avslöjas kring stadens chefshistoriker.

Äntligen, en fantastisk film med ett härligt manus som har en enkel dialog utan krusiduller, duktiga och trovärdiga skådespelare tillsammans med bra regi och smart redigering.

När jag läser på om filmen så här i efterhand, är det kanske inte så konstigt att filmen är väldigt bra. För underlaget till manuset är en hyllad bok med samma namn av Phillip Reeve och manuset är framarbetat av självaste Peter Jackson, regissören till Saga om ringen och Hobbit filmerna. Regin står Christian Rivers för och han gör det fantastiskt bra med tanke på att det är hans regidebut. Men Christian är inte nybörjare på film direkt, utan har samarbetat med Peter Jackson ett flertal gånger innan, men då arbetat med specialeffekter som han även vunnit pris för. Vilket framkommer tydligt i den här filmen, eftersom specialeffekterna är mästerligt gjorda utan att det blir märkvärdigt eller ska visas upp i slowmotion.

Spänningen i Mortal Engines tar aldrig slut, den rullar på precis som städerna. Filmen och storyn är alltid på väg någonstans och därför hinner vi aldrig bli uttråkade. Phillip Reeves har inte bara skrivit en bok om De vandrande städerna utan det är fyra böcker i en serie. Den här filmen ska vara baserad på den första boken, så vi får hoppas att samarbetet mellan mästarna fortsätter så vi får se fler rullande städer på duken framöver.