Green Book – en feelgood film med ett viktigt budskap

Visst är det en härligt, när man som publik får kliva upp från stolen på biosalongen och ha en känsla av glädje i kroppen. För jag är glad och fylld av energi efter att ha sett Green book. Känslan i filmen, för oss som publik, pendlar mellan skam och frustration över människors kränkande behandling av varandra. Till hoppfullhet och tron på att det bara kan bli bättre, om vi alla hjälps åt.

Filmen utspelar sig på 60-talet, men tar upp ett ämne som är lika högaktuellt i vårat samhälle idag; känslan av utanförskap och hur vi människor fortsätter att döma varandra utifrån det vi ser. För alla letar vi efter bekräftelsen av att vi är accepterade för den vi är, samtidigt som vi är beroende av att få uppleva samhörighet med andra. Det är precis detta som filmen tar upp på ett värmande och gripande sätt.

Filmen bygger på relationen mellan chauffören Tony Vallelonga, som spelas av Viggo Mortensen, och musikern Dr. Don Shirley, som spelas av Mahershala Ali. Två väldigt olika män, inte bara med tanke på hudfärgen, som kommer samman när Shirley ska ge sig ut på en två månaders turne i södra Amerika och behöver en pålitlig chaufför som inte bara kan köra bil, utan även kan hantera problem som kan uppstå på vägen.

För att undvika så mycket trubbel som möjligt när det gäller Shirleys hudfärg när de kommer djupare in i södern, så får Viggo en Green book, som är en guidebok för färgade, med information om vilka restauranger de får äta på och vilka hotell de får besöka. Deras relation utvecklas givetvis med tiden och det uppstår en förståelse för de båda att de inte alls är så olika varandra som de tror.

Båda skådespelarna är nominerade till Oscar för bästa manliga huvudroll, respektive biroll. Vi får hålla tummarna för att Viggo får sin första Oscar, för han gör en fantastisk insats som den lite mulliga, mat- och pratglada italienaren som tar dagen och problemen när de kommer. Viggos mest kända och omtalade insats som skådespelare hittills är i filmatiseringen av Sagan om ringen, där han spelar Aragorn. Men i Green Book gör Viggo en betydligt större skådespelarinsats och det märks att han har lagt ner jobb på att finna karaktären och njutit av mycket god mat under tiden.

Filmen får ett ännu djupare intryck hos oss alla eftersom den bygger på en verklig händelse. Så om ni får chansen, unna er en stunds eftertanke och glädje genom att se Green Book, ni kommer inte att bli besvikna.