Avengers: Endgame – ett känslofyllt avsked

Dagen till ära, passande nog inför premiärvisningen av sista Avengers, inviger Sagabiografen sin nya, moderna projektor. Salongen är fylld av förväntansfulla Marvel fans och med tanke på applåderna som uppstår i salongen när filmen är slut, så är de flesta väldigt nöjda när de går hem i den varma april natten.

Föregående film Avengers: Infinity war, avslutades med att Thanos lyckades med sitt ändamål, att få tag på samtliga evighetsstenar och förinta hälften av universums befolkning, därav även hälften av våra kära superhjältar. Inför premiären har funderingarna bland Avengers fans kretsat kring om Thanos onda gärning kan förhindras på något sätt och därmed spola tillbaka tiden. Förhoppningen var att överlevande Avengers kunde ge Thanos en match och med tanke på titeln; Endgame, hade nog de flesta förväntat sig en avslutning fullpackad med action. Men det är långtifrån det som levereras och redan efter tio minuter får filmen en annan vändning, som gör att vi alla får tänka om. Filmen är istället uppbyggd med eftertanke på vad som är meningen med livet.

Det är ett känslofyllt manus med flera kära återseende och även sorgliga avsked. Flera gånger under filmen får vi i salongen torka tårarna. Filmen håller ett långsamt tempo och med en mer allvarlig underton än tidigare, men blir inte på något sätt långtråkig för det och det finns givetvis gott om skämt i filmen som det brukar vara. Skådespelarna får i den här filmen försöka gräva och hitta mer djupa sidor i sin karaktärer, vilket de lyckas riktigt bra med. Filmen är en tre timmar lång känslomässig berg och dalbana, där vi pendlar mellan skratt och gråt, hopp och förtvivlan. Givetvis kommer det avslutningsaction som heter duga. Så passa på att se en riktigt bra Marvel film och ta farväl av Avengers. Med förhoppningen om att vi får se några av superhjältarna i egna filmer igen.

För mig innebar dagens premiär inte bara ett känslofyllt farväl av Avengers, utan tyvärr också mitt eget farväl som recensent. Jag har varit väldigt stolt över att få recensera åt Sagabiografen och tog på mig uppdraget med förhoppningen om att locka fler till vår fina biograf, som är unik i sitt slag. Men jag lever med förhoppningen om att få komma tillbaka och få vara en röst som representerar Bodensarna igen.
Med hopp om återseende