Recension: Skönheten och Odjuret

Skönheten och Odjuret

En av Disneys mest älskade klassiker har fått nytt liv i denna magiska tolkning. Storyn är densamme och sångerna känner man igen och som sitter som ett smäck ännu idag. Enormt vacker scenografi och konstnärlighet. Emma Watson spelar Belle och sjunger gör hon med bravur. Likaså alla de andra karaktärerna i filmen. Lite nya sånger var också inlagt och en hel del humor vilket gjorde att man upplevde den som på nytt trots att den ändå var väldigt lik våran tecknade klassiker. Men i sångerna satt man och sjöng med och i slutet tårades det i ögonen trots att man vet hur den ska sluta.

Vem minns inte den roliga kandelabern Lumière , den småbuttre Cogsworth eller den söte lille tekoppen Chip som alla fick ett nytt liv i denna vackra tappning. Disney är mästare på att skapa magi i alla deras filmer och denna var inget undantag. Gillade man Cinderella som kom för några år sedan kommer du att älska den här. Jag hoppas att Disney anammar det här projektet med att göra fler tecknade klassiker till verkliga filmer. Jag behöver nog inte berätta så mycket om handlingen för den vet nog de allra flesta. Måste också poängtera den nya versionen av” Beauty and the Beast” sången. Den minns man nog mest av alla då den spelades jämt och ständigt på radion med bl.a. skönsjungande Celine Dion. Denna tappning sjungs av stora röster som Ariana Grande och John Legend och jag måste säga att även om originalet är bäst så är denna version inte så långt ifrån. Tycker att den är väldigt vacker och tål att lyssnas på.
Tyvärr är den ju inte med i filmen just med dessa röster utan då sjunger ju karaktärerna i filmen som också består av bl.a. Emma Thompson. Däremot dyker den nog upp i eftertexten om man väntar ett tag skulle jag tro. Jag väntade dock inte så länge så jag vet inte men det brukar vara så i alla fall. Jag var i alla fall nöjd med denna film och blev inte besviken. Inte heller min systerdotter som fick följa med mig ikväll.

Jeanette Sundström