Recension: Skönheten i allt

Detta är en film med ett vackert budskap. Den visar på att även i den djupaste sorg kan du finna de magiska stunderna som väcker ditt hjärta till liv igen. Du måste bara våga se dem.
Filmen handlar om Howard som spelas av Will Smith som för mig personligen är en stor favorit. Han har förlorat sin dotter och ingen lyckas riktigt med att få kontakt med honom. Hans företag är på väg till botten om de inte lyckas sälja det vidare men hans kollegor får ingen respons från honom.
Han har stängt sig inne och är så uppslukad av sorg att det inte verkar finnas något hopp överhuvudtaget att få honom tillbaka igen. När hans vänner upptäcker brev som Howard har skrivit till universum . Brev som består av ilska, hat och sorg. Bestämmer de sig för att hitta på något genialiskt genom att anställa skådespelare att göra rollerna som ska svara på hans brev. Detta är deras sista utväg att försöka få tillbaka sin vän och att han åter ska finna kärleken i livet. Vi får också följa Howards vänner som var och en kämpar med sin egna liv och att få vardagen att fungera.
I rollerna ser vi bl.a. Kate Winslet, Edward Norton, Keira Knightley, Helen Mirren m.fl. som alla gör sina karaktärer levande på ett alldeles fantastiskt sätt.
Att få uppleva så mycket känslor i en och samma film är ovanligt för mig men här kunde jag verkligen känna ilskan och smärtan han bar på. Frustrationen av att undra över Varför. Sorgen av att förlora någon man älskar men också glädjen över de små stunderna som skänker oss frid. Detta är en film som värmer in i hjärtat och får dig att gråta både över sorgen av den stora förlusten han går igenom men också av det vackra runtomkring som filmen tydligt visar.
Kommer definitivt att finnas i min filmhylla när den kommer ut i blu ray så att jag kan se den om och om igen. En fantastisk början på filmåret 2017.

Jeanette Sundström.