Recension: Glada Änkan

Henrik Dorsin är ett språkligt geni! Mina förväntningar inför operetten Glada änkan och Henrik Dorsins översättning, var innan föreställningen mycket höga. Det är klart att man förväntar sig bra underhållning när en av Sveriges bästa komiker har översatt operetten. Men det visar sig att Henrik inte bara har tolkat sångtexterna utan har skrivit om hela verket från början till slut. Å vilken tolkning sen! Henrik Dorsin spelar kungliga operans vd, Benny Zetterberg, som sitter i klistret eftersom styrelsen kräver en succé föreställning som ska inbringa operan ett budgetöverskott samtidigt som den är billig att producera. Tillsammans med sin högra hand, Catharina som sköter administrationen och dylikt, beslutar Benny att anlita Hanna Glawari, ett affischnamn som kommer att locka publiken tillbaka till kungliga operan. Hanna har tidigare varit en stor stjärna på operan men har sedan fler år tillbaka valt ett liv i den mer folkliga underhållningsbranchen med deltagande i bland annat Fångarna på fortet och Skavlan. Men nu vill hon åter in i operans värld men bara om det är operetten Glada änkan som sätts upp. Bennys fru och operasångerskan, Veronica, blir rasande arg när Hanna anlitas eftersom hon vill vara den stora stjärnan på kungliga operan. Veronica tar hjälp av sin älskare Leif, tillika förmögen egenföretagare och sponsor, för att finna en lösning som sätter stopp för det hela. Benny hade planerat för en stor opera som MacBeth men är inte sen att ändra sig eftersom divan Hanna så kräver. Men Glada änkan behöver en annorlunda tolkning för att locka nya besökare till operan. Så tillsammans med Catharina försöker Benny hitta en regissör som tänjer på gränserna och som garanterat inte kommer sätta upp den gamla vanliga och tråkiga tolkningen av operetten. Danilo Danilovitsch, annars förortsregissör i Hökarängen och med ett kärleksförflutet med divan Hanna, tar efter lite övertalning på sig uppdraget. Eller är det så att Danilo fortfarande är förälskad i Hanna och därför tar jobbet?

Tror inte att det någonsin har spelats en sådan frigjord föreställning på Kungliga operan, att det har svurits så mycket eller förekommit så många samhällskritiska skämt på alla tänkbara nivåer. Dorsin väver in allt i sin texter från Facebook, Donald Trump till skämt om operans feta sångare som nöter ut operascenens golv. Dialogen mellan sångerna är ibland ren strand up komedi och texterna är så fyllda med budskap att man ibland glömmer bort musiken. Men de välkända melodierna från operetten har Henrik fyllt med text som är så passande att man tror det är originalet. Flera gånger under föreställningen slås man av beundran för hur Henrik Dorsin har lyckats få ihop en unik text som samtidigt passar ihop med både karaktärerna och berättelsen.

Som publik känner man att operasångarna, operakören och orkestern riktigt njuter av att framföra Dorsins version av glada änkan. Aldrig tidigare har jag sett en uppsättning där operasångarnas teatertalang har utnyttjats så till max. Det är självklart att man som operasångare även måste kunna agera men det är första gången som jag ser deras potential fullt ut. Rollerna som Hanna och Danilo spelas utav två världsstjärnor, Elin Rombo och Jeremy Carpenter, och deras sång och insats är fantastisk. Men det är Miriam Treichl som spelar Catharina, som fångar min beundran mest och framförallt mina skratt. Till en början så tror jag att Catharina spelas utav en kollega till Henrik Dorsin, för hon har ett kroppsspråk som en komiker och har ett samspel med Henrik som bygger på en vana att improvisera, men sen börjar hon även att sjunga opera. Henrik Dorsin själv gör en prestation och sånginsats som är värd stående ovationer.

Möjligheten att se opera live på bio även 100 mil från huvudstaden bör tas av alla. Upplevelsen är ibland till och med bättre än i verkligheten eftersom man här kommer närmare scenen och dessutom får närbilder av sångarna och musikerna. För att inte tala om priset som är en bråkdel av vad man får betala på kungliga operan. Så för alla er som missade Henrik Dorsins unika tolkning av Glada änkan kan jag bara hoppas att den kommer att sändas live på bio igen. Det här är operetten för alla er som aldrig tidigare har sett en operaföreställning och som är säkra på att formen av underhållning inte passar er. Jag lovar er flera goda skratt, vilket i sin tur förlänger livet!

Sara Trast