Recension – Bilar 3

När första Bilar filmen kom 2006 var den helt ny i sitt slag. Blixten och Bärgarn blev snabbt klassiska Disney figurer trots att de var av plåt och inte gulliga djur av något slag. Historien om bortskämda racingbilen Blixten som kör vilse och kommer till Kylarköping, där han inte bara lär sig om vänskap utan även får vänner för livet, gick inte bara hem hos barnen utan även hos den vuxna biopubliken.

Så när Bilar 2 kom 2011 var förväntningar höga på en uppföljare, men Pixar tillsammans med Disney hittade en ny spännande story om bilagenter som fascinerade alla återigen. Därför blir besvikelsen stor när det visar sig att Bilar 3 saknar total mening. Det finns ingen berättelse, inget riktigt manus som får publiken att vilja stanna kvar. Många scener utgörs av två bilar som har en totalt meningslös dialog med varandra, så det är inte undra på att min dotter 20 minuter in i filmen vill gå hem. Ändå är hon ett stort bilar fan, filmerna har spelats ändlöst många gånger i vårt hem och barnen har länge sett fram emot en till Bilar film. Hur kan det ha gått så fel, hur kan ett bolag som efter två publiksuccér borde ha ändlöst med pengar, inte ha is i magen och vänta på ett bra manus. Filmen känns som ett hastverk och upplevs som ett billigt försök till kopia av tidigare filmer. Även fast det introduceras nya bilar i filmen hjälper det inte till eftersom varken Blixten eller Bärgarn kommer upp i tidigare formglans. Med två lyckade filmer i bagaget är det tråkigt att den tredje ska vara en total flopp. För er som inte har sett den, vänta tills den kommer på tv.