Recension: Alita: Battle Angel

Filmen inleds 300 år efter Fallet, ett förödande krig som har haft stor inverkan på mänskligheten. Världen över fanns det städer som svävade en bit upp i skyn med koppel till jorden för att transportera varor. Alla dessa svävande städer, utom Zalem, totalförstördes i kriget. Under Zalem ligger Ironcity där befolkningen styrs utav kraven från den svävande staden. Alla i Ironcity drömmer om ett lättare och mer åtråvärt liv uppe bland molnen, men ingen får någonsin komma dit. Doktor Dyson är en av de som ständigt letar efter reservdelar bland skrotavfallet som faller från skyn, ner från den svävande staden och en dag hittar han huvudet efter en cyborg. Han ger henne en kropp och namnet Alita. Problemet är att Alita minns inte vem hon är förrän hon utsetts för hot och hon måste till att strida för sin överlevnad. Snart faller en del minne på plats och hon inser att Doktor Dyson inte har avslöjat allt han vet, sanningen är att hon är över 300 år gammal och var en av de som stred i det stora fallet.
Det är ingen tvekan om att tekniken i filmen är påkostad och välgjord, när man som publik får känslor för en dataanimerad kvinna med alldeles för stora ögon och tycker dessutom att hon är supercoola. Det är manuset i filmen som ställer till det. Allt går i cirklar, allt ont hinner ikapp Alita dubbla omgångar och inget är egentligen förändrat däremellan. Filmen är ändå klart godkänd i sin helhet. Frågan är bara vilken åldersgrupp filmen riktar sig till. För även om den är från elva år, är det tveksamt att det är lämpligt att barn yngre än, så ser kroppar bli avhuggna på mitten, trots vuxet sällskap. Tycker det är underligt, om det är animeringen som gör att det är okej med mer våld och att det därmed inte upplevs lika verkligt.
Vi får veta väldigt lite om Alita och hennes bakgrund, var kommer hon egentligen ifrån och för vem har hon stridit för. Som publik är det just Alitas förflutna som man är mest intresserad av, men informationen är väldigt sparsam. Det är först mot slutet av filmen som man inser att Alitas rötter kommer inte att avslöjas i den här filmen. Utan det kommer förhoppningsvis nästa film handla om och att det här bara är uppbyggnaden. Alita har bara spelat in en tredjedel av sin miljoner i kostnad via biljettintäkter i USA, så för att filmen överhuvudtaget ska få en uppföljare så hoppas man nu på att filmen ska bli en succé i Kina. För nu vill vi se fortsättningen och vad som är hemligheten med Alita och kopplingen till den svävande staden Zalem, varför är hon den utvalda.