Recension – Tjuren Ferdinand

Berättelsen om tjuren Ferdinand som filmatiserades av Walt Disney för första gången 1938 är inspirerad av en barnbok som i sin tur bygger på en sann historia som inträffade två år tidigare. I Spanien fanns det en familj på 30-talet som födde upp en tjur vid namn Civilón, vars öde var att användas på en kommande tjurfäktning. Men det visade sig att Civilón var väldigt unik och ovanligt snäll. Så när fotografier började spridas på en flicka med blommor som klappar Civilón gör folket sin röst hörd och protesterna leder till en benådning. Civilón undgår det hårda ödet på tjurfäktningsarenan men bara några dagar senare bryter kriget ut och vad som egentligen händer efter det vet ingen, bara att Civilóns dagar är över.

Varje julafton får vi se ett kort utdrag från den klassiska Disney filmen om Ferdinand i ”Kalle anka och hans vänner önskar god jul” och det är den tolkningen som vi är vana att se. Det kanske är traditionen, över att varje år få se sin älskade Ferdinand som sitter under korkeken och luktar på blommorna, som gör det så svårt att ta in Blue Skys nya tolkning. Det som är nyskapande och som hänger samma med den sanna historian, är flickan som tillkommer i den här filmen som tar hand om Ferdinand och som blir hans stora kärlek. Filmaffischerna lockar oss med en bild på Ferdinand och flickan men stunderna i filmen då dessa två är tillsammans är alldeles för få och det är ett stort minus. För det är just kärleken mellan dessa två som filmen bygger på men grundtanken går förlorad på den långdragna vägen till tjurfäktningsarenan.

/ Sara Trast