Recension – Kingsman: The golden circle

Glädjande nog är det många Bodensare som har upptäckt förtjusningen med Kingsmanspionerna och har kommit för att se sista föreställningen av Kingsman: The golden circle. Den första filmen om den hemliga agentbyrån Kingsman kom 2015 och tog publiken med storm, en ny sorts spionfilm var född. En blandning av action, komedi och med inspiration av klassiska James Bond filmer.

Colin Firth och Taron Egerton i Kingsman: The Golden Circle.

Uppföljaren följer precis samma stil. För kostymerna och det gentlemannamässiga uppförandet hos Kingsman agenterna påminner om James Bond, även en del av handlingen. Actionscenerna är en ren njutning där rockmusiken och de tempoväxlande scenerna, från slowmotion till normal fart, ger en visuell njutning vilket är utöver det vanliga jämfört med andra klassiska actionfilmer. Kingsman: The golden circle är fullspäckad av kändisar inte bara från filmens värld utan även Elton John har en biroll som sig själv. Elton måste ha haft det fantastiskt roligt under inspelningen och det lyser igenom i scenerna. Även två av Sveriges största skådespelare är med; Lena Endre och Björn Granath förgyller filmrutan som Sveriges kung och drottning. De komiska inslagen är oftast råa och väldigt overkliga som när Elton John plötsligt flyger i luften och kan utföra kung fu.

Filmen tar vid ett år efter den första och utspelar sig omväxlande i Amerika och England, och även en del i Sydamerika. Handlingen är en komplicerade historia om en knarkdrottning i Sydamerika som drömmer om att få alla droger legaliserade så att hon får bli öppet erkänd som den mäktiga kvinnan hon är, istället för att alltid behöva gömma sig. Hon vill få bort Kingsman eftersom de kan sätta käppar i hjulet för hennes dröm. Så när hon spränger Kingsmans agentbyrå i luften får de brittiska agenterna åka till Amerika där det visar sig finnas en liknande agentbyrå som kan hjälpa de. Men väl där väntar nya överraskningar och vem kan de egentligen lita på.

Pedro Pascal i Kingsman: The golden circle.

Visst blir filmen lite lång kanske, men det går att överse med eftersom den i sin helhet är ändå fullt godkänd. För er som missade föreställningarna på Folkets hus Boden passa på att hyra den som video när den har premiär. Ni har en bra film att se fram emot och vi får hoppas på att det blir fler filmer framöver. Men jag tror inte vi behöver oroa oss eftersom de amerikanske skådespelarna nu är introducerade är nog en uppföljare redan planerad.

Sara