Recension – Jumanji: Welcome to the Jungle

Den första filmen om Jumanji hade premiär 1995 och min son valde att visa den med sina kompisar på sitt 9 års kalas, vilket blev en riktig höjdare, eftersom ingen hade tidigare sett denna numera klassiker med bortgångna Robin Williams i huvudrollen. Så det var självklart att min son ville se den nya filmatiseringen i samma tema och har skrivit recensionen utifrån hans upplevelse av filmen.

Till vår förvåning tar filmen vid där den förra slutar för över 20 år sedan och spelet kommer i nya händer. Men eftersom vi nu befinner oss i 2000-talet måste givetvis även förutsättningarna för spelet uppgraderas. Fyra ungdomar har fått kvarsittning och uppgiften att städa en datasal. Så den här gången blir karaktärerna indragna i Jumanji spelet via ett gammalt tv-spel. För att kunna komma ut igen måste de hitta och återställa en kristall till en jaguarstaty som en utforskare har stulit. Men precis som i riktiga tv-spel så har de bara tre liv vardera så det gäller att vara försiktig. Filmen utspelar sig i djungel som titeln avslöjar och är fylld av överraskningar. Men min son vill inte berätta mer om handlingen för då finns det en risk att överraskningarna avslöjas och filmen blir därmed inte lika spännande.

Filmen är rolig, med många skämt och bra komiska skådespelare som gestaltar sina karaktärer på ett roande sätt. Kan avslöja att det finns en hel del vuxen skämt också. Den är perfekt för lite äldre barn som vill ha lite mer spänning än enbart barntillåtna filmer men givetvis i vuxet sällskap. Min son rekommenderar filmen varmt och tycker att den slår andra filmer som till exempel populära ”Vaiana” med hästlängder.